A continuació anem a plantejar un conjunt de jocs per a
iniciar als alumnes en el joc de frontó a mà. Hi ha una progressió de jocs on
es comença desde jocs que podrien estar dins de la fase de preparació fins a jocs que formen part de la fase de instauració. Aquest jocs tenen
un plantejament tàctic on té més importància el principci tàctic que el tècnic.
De forma progressiva van apareguent dificultats tàctiques per a buscar una
resposta per part del alumnes al problemes que plantejen els jocs.
7.1. Dades identificatives dels jocs i activitats.
- Nº d’ alumnes 20.
- Edad: 10-12 anys.
- Lloc: Frontó.
- Material: pilotes xicotetes de goma-espuma, pilotes de tenis i pilotes de badana.
7.2. Objectius-hipòtesis.
- Àmbit de les capacitats condicionals: millora de la Coordinació Dinàmica General i Oculomanual/Millora de la condició física.
- Àmbit de les capacitats d’ execussió o tècnica: familiaritzar-se amb el material/aprendre a golpejar amb la mà dominant.
- Àmbit cognitiu: seguir coneixent la instalació (zones, línies, limits, etc.)
- Àmbit psicosocial: afavorir l’ adquisició d’ hàbits saludables/desenvolupar una actitud positiva cap a la resolució de problemes.
7.3. Jocs.
v Joc: "Dona' t presa".
v Joc: "Molt ample".
Aquest
joc és molt semblant a l’ anterior. Tàcticament és quiasi igual i l’ única diferència
és que en aquest es busca els desplaçament vertical del contrari mentre que en
l’ anterior es buscaba l’ horitzontal.
- Descripció:
els alumnes es posen per parelles i cadasqú agafa una pilota
de goma-espuma. Es fiquen enfront de la paret un al costat de l’ altre i el que
tenen que fer és colpejar la pilota cap a la paret i que aquesta torne 10
vegades. Per a poder colpejar-la després de que rebote en la paret aquesta té
que pegar un bot al terra. L’ objectiu està en conseguir els 10 colps avanç que el
company. Si la pilota no colpeja la paret o pega més d’ un bot el compte fins a
10 torna a començar. Després el mateix pero sols poden colpejar la pilota amb
la mà no dominant.
- Consignes:
· no allunyar-se molt de la paret
· realitzar colpejos suaus per a poder controlar la
pilota
- Reflexió: T’
apropaves a la paret per a realitzar els colpejos? On intentaves que botara la
pilota, prop o lluny d’ on estaves? Per què? Realitzaves colpejos forts? Has
utilitzat la mà menys dominant quan no era obligat? Per què? T’ has desplaçat
molt del lloc de colpeig a colpeig?
En aquest joc es pretén començar una familiarització
amb el material i amb el medi. Açò s’ aconsegueix mitjançant un contacte
continuat amb la pilota que és un dels factor més importants del frontó a mà.
v Joc: "Molt ample".
- Descripció: els
alumnes es posen per parelles i agafen una pilota de tenis cada parella.
Jugaran en un camp situat enfront de la paret amb una llargària d’ un metre i
una amplària de quatre metres. Cada volta colpejarà un de la parella la pilota
contra la paret i aquesta podrà pegar un màxim de dos bots a terra i a
continuació colpejarà l’ altre. Es pot colpejar la pilota avanç de que pegue dos
bots. Quan un dels dos colpeje la pilota i aquesta no arrive a la paret,
colpeje la paret i bote fora del terreny del·limitat o no la colpeje després
que aquesta haja pegat dos bots el rival obtindrà un punt. El guanyador serà el
que aconsegueisca avanç 10 punts.
- Consignes:
· intentar
situar-se deixant el menor espai lliure quan li toca colpejar al company
· colpejar la
pilota amb l’ intenció de que aquesta bote on hi haja un espai lliure per
dificultar el colpeig del company.
· colpejar la
pilota amb força per a que aquesta bote al terra ràpidament i el company no puga
colpejar-la.
- Reflexió: On t’ has
situat quan li tocava colpejar al company? Has deixat que la pilota pegue els
dos bots sempre? Per què? On intentaves que la pilota botara després de que
rebotara a la pared quan li havies colpejat tú? Canviaves de posició segons on estaba
col·locat l’ altre o segons la situació de la pilota? Quin desplaçament
buscaves del company, el vertical o l’ horitzontal?
En aquest joc apareix la competició
de forma més clara i s’ introdueix el concepte de tàctica individual ja que es necessita
un xicotet coneixement tàctic per a aconseguir realizar el joc de forma més
eficaç.
v Joc: "El passadís".
- Descripció: els
alumnes es posen per parelles i agafen una pilota de tenis cada parella.
Jugaran en un camp situat enfront de la paret amb una llargària de sis metres i
una amplària d’ un metre. Cada volta colpejarà un de la parella la pilota
contra la paret i aquesta podrà pegar un màxim de dos bots a terra i a
continuació colpejarà l’ altre. Es pot colpejar la pilota avanç de que pege dos
bots. Quant un dels dos colpeje la pilota i aquesta no arrive a la paret,
colpeje la paret i bote fora del terreny del·limitat o no la colpeje després
que aquesta haja pegat dos bots el rival obtindrà un punt. El guanyador será el
que aconsegueisca avanç 10 punts.
- Consignes:
· intentar
situar-se deixant el menor espai lliure davant o darrere.
· desplaçar-se
ràpidament cap on bote la pilota per a colpejar-la ràpidament i que açò agafe
desprevingut al company.
· colpejar la
pilota amb l’ intenció de que aquesta bote on hi haja un espai lliure per dificultar
el colpeig del company.
· colpejar la
pilota amb força per a que aquesta bote al terra ràpidament o aconseguir que la
pilota passe per dalt del company i aquest no puga colpejar-la.
- Reflexió: On t’ has
situat quan li tocava colpejar al company? Has deixat que la pilota pegue els
dos bots sempre? Per què? On intentaves que la pilota botara després de que
rebotara a la pared quan li havies colpejat tú? Canviaves de posició segons on estaba
col·locat l’ altre o segons la situació de la pilota? Quin desplaçament
buscaves del company, el vertical o l’horitzontal?
v Joc: "Les parelletes".
- Descripció: dividim la
classe en cinc grups de quatre persones. Cada grup estarà format per dos parelles
que s’ enfrontarán una contra l’ altra. Hi haurà un terreny de joc delimitat al
sòl en forma de rectangle que delimita la amplària de la pared amb la que juguen.
Cada volta té que colpejar una parella la pilota contra la pared i el bot a
terra té que donar-se dins del rectàngul nombrat anteriorment. La participació
del components de cada equip també és alternativa, és a dir, cada volta colpeja
un. La pilota podrà pegar un màxim de dos bots a terra abans de ser colpejada.
Cada equip obtindrà un punt quan el rival: no puga colpejar la pilota, colpeje
la pilota després de que aquesta haja pegat més de dos bots a terra o al
colpejar la pilota cap a la pared aquesta després no caiga dins del terreny de
joc. Guanyará l’ equip que conseguisca abans 14 punts. La pilota amb la que es
juga serà una pilota de badana.
· posar-se d’ acord amb qui colpeja primer de cada
equip.
· allunyar-se del centre del terreny de
joc quan li toca colpejar al company.
- Reflexió: On
t’ has situat quan li tocava colpejar al teu company d’ equip? Per què? Deixaves
que la pilota pegara dos bots abans de colpejar-la? Per què? El company que no
li tocava colpejar ajudava al seu company de forma oral? Cap a quines zones del
camp intentaves que caiguera la pilota després de que rebotara a la pared? Per
què?
Aquest joc seria un joc de mur. Ací ja apareix la
necessitat de una bona organització dins del terreny de joc. S’ introdueix el
concepte de tàctica col·lectiva, ja que els dos components de l’ equip tenen que organitzar-se tàcticament
per a aconseguir l’ objectiu del joc.